-

-

среда, 14 октября 2015 г.


  Вчитель Павлюк Галина Іванівна 
УКРАЇНА – ЄДИНА КРАЇНА
Перший урок. П’ятий клас.
Мета: ознайомити учнів з основними історичними подіями становлення державності України;
формувати відчуття приналежності до України, усвідомлення себе українцем, почуття особистої відповідальності за долю держави та українського народу;
виховувати повагу до державних символів, шанобливе ставлення до традицій українців та представників інших національностей, що населяють країну;
формувати почуття патріотизму та національної свідомості, виховувати любов до Батьківщини;
розвивати мовлення та мислення, вміння працювати в групах.
Обладнання:  Карта України,  афоризми відомих людей про патріотизм і єдність,  «Прапор України», «Гімн України», «Герб України», презентація « Єдина країна» (слайд-шоу), пісня Петриненка «Україно», квіти з паперу, синя та жовта стрічки
Моя Україно,
Я чую твій голос,
Пшеничний твій колос
У душу мені засіває зерно,
Моя Україно,
Колиско-калино,
Пізнати тебе мені щастя дано. (Слайд 1)
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Учитель:  Доброго дня, дорогі учні, шановні батьки усі присутні!. Рада вітати вас з новим навчальним роком. Здоров’я, діти вам,  наполегливості у навчанні, бути добрими дітьми для своїх батьків та гідними громадянами, патріотами для своєї держави. Нехай  у ваших серцях завжди  буде любов, повага, радість до життя.  Нехай у  ваші домівки ніколи не заходить сум та горе. Добра вам та Божого благословення. Пропоную розпочати сьогоднішній урок Державним Гімном України «Ще не вмерла Україна»  (Виконується гімн)
      
  ІІ. Відкритий діалог.

Учитель: Гімн – це не звичайна пісня, це урочиста пісня нашої країни, це символ державної єдності та віддзеркалення душі українського народу. Давайте поміркуємо у які моменти нашого життя звучить Гімн України? Як часто ви сьогодні чуєте слова Гімну? Які почуття у вас виникають коли ви чуєте Гімн?

ІII. Повідомлення теми першого уроку.

 Тема нашого першого уроку: «Україна – єдина країна» (Слайд 2 )

(Учитель декламує вірш)
Лиш у єдності, знаємо, треба нам йти,
Щоб нове будувати майбутнє.
Не діліться по вірі і мові, брати!
І тоді буде вдача супутня.
Ми єдині в думках і ми вільні у них.
Не керуйтесь “совковим диктатом”!
Що збудуємо ми, не збудують вони,
Лиш єдину мету треба мати.

Учитель: Гімн є одним із символів об’єднання людей. Які ще державні символи ми знаємо? (Прапор, Герб – учень розказує вірш про герб, прапор) (Слайд 3,4,5 )
Наш герб – тризуб,
Це воля, слава й сила;
Наш герб – тризуб.
Недоля нас косила,
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню
Несемо ми людям.


ПРАПОР
Синій, як море, як день, золотий —
З неба і сонця наш прапор ясний.
Рідний наш прапор високо несім!
Хай він, уславлений, квітне усім!
Гляньте, на ньому волошки цвітуть,
Гляньте, жита в ньому золото ллють.
З жита й волошок наш прапор ясний.
З неба і сонця, як день весняний.
О. Олесь


  Учитель: Україна – це щедра земля під волошковим небом, це задумливі степи,широкі поля, густі ліси та гірські вершини. Це сині озера й річки, калина край вікна, журавель у небі і соловей у лузі. Це рідний дім, дорога в школу, це рідна мова й пісня колискова, це мама й тато й вся родина. Це все наша Батьківщина, наша земля, наша Україна. (Слайд 6)

(Учениця декламує вірш «Україна»)
УКРАЇНА
Україно моя, для мене ти єдина,
Як рідна мати, що дала життя.
І щастя дні і в лиховісні днини
До тебе повертаю звіддаля.
Вклоняюся рідним вербам і тополям
І припаду до рідної землі.
Що маю я таку щасливу долю,
Великий Боже, дякую тобі.

Учитель: А зараз пропоную вам відчути себе знавцями нашої культури. (Слайд 7,8,9)
1. Кольори нашого державного прапора (жовтий і синій).
2. Розкажіть перші стрічки національного Гімну (…).
3. Президент України (Петро Порошенко).
4. Дерево, яке освячується в церкві перед Пасхою. Воно охороняє від злих сил (верба).
5. Старовинний обряд славлення різдвяних свят піснями (коляда).
6. Кущ оспіваний в українських народних піснях, символ дівочої вроди (калина).
7. Дерево-символ, з яким в українських народних піснях і переказах порівнюють струнких дівчат (тополя).
8. Український народний духовий інструмент з дерева або очерету, що має форму трубки з отворами (сопілка).
9. Чим прикрашають голову українські дівчата (вінок).
10. Національний символ України. Матері дарують його своїм дітям на щастя, на долю, відряджаючи у далеку дорогу (рушник).

IV . Слово вчителя: екскурс у минуле

Учитель: Україна – країна трагедій і краси, країна, де найбільше люблять волю і найменше знали її, країна гарячої любові до народу і чорної йому зради, довгої вікової героїчної боротьби за волю. Шлях України позначений високими степовими могилами, руїнами та прекрасними місцями.



(Учениця декламує вірш «Рідний край»)
Є щось святе в словах мій рідний край
Для мене – це матусі ніжна пісня
І рідний сад, від квіту білосніжний
І той калиновий у тихім лузі гай.
Його історія…. В ній стільки гіркоти!
І тим рідніш мені ти, краю рідний,
Що вже назад поламані мости,
І день встає, як райдуга, погідний.




Учитель: Україна сьогодні – незалежна держава, частина Європи, величезна територія з величезним населенням. А згадаємо її історичне минуле – безмежна боротьба, величний порив волі, вічна сутичка з людьми, котрі бажали розділити землю на якій жили наші предки і житимуть наші діти.
Не оминають нашої пам’яті величні походи князів за часів Київської Русі, набіги на татар козаків під супроводом гетьманів, бунти під проводом Олекси Довбуша та Максима Залізняка, захист загальнонаціональних прав під час Першої і Другої Світових Воєн, від’єднання від СРСР утворення самостійної держави. Люди боролися тому, що відчували себе частиною одного цілого, розуміли, що за них самих ніхто не побудує їхнього майбутнього. Нас роками відучували від мови, традицій, культури і навіть історії. Нас хотіли знищити, як націю.

Україна – це небо блакитне,
А в тім небі – зірки золоті.
Сяють нам з високості привітно
Ці два кольори, ніжні й прості.
Україна – це жовта пшениця
І блакитні волошки у ній.
Гей, як любо кругом – подивися!
В тій країні коханій моїй!


ЯК РОЗПОЧАЛАСЬ ІСТОРІЯ НЕЗАЛЕЖНОЇ УКРАЇНИ
Протягом багатьох століть українці мріяли про незалежну державу. У середині 1980-х років XX століття знову розпочалась боротьби українського народу за незалежність.
24 серпня 1991 року Верховна Рада України прийняла Акт проголошення незалежності України.
Цей документ припинив існування Української Радянської Соціалістичної Республіки і проголосив створення незалежної держави — України. День прийняття цього Акту є національним святом.
З того часу на території України мають чинність виключно Конституція і закони України.
Щоб упевнитись у підтримці населення, Верховна Рада України закликала всіх громадян підтвердити своє рішення голосуванням — 1 грудня 1991 року під час референдуму за незалежність України
Проголошення незалежності України відкрило нову сторінку в її історії.
За п’ять років після здобуття незалежності 28 червня 1996 року Верховна Рада України утвердила Конституцію України
Столиця України – місто Київ.

V. Вправа «Мікрофон»
Ми – патріоти – дочки і сини
Для твого блага все в житті здолаєм!
Бо ти найкращий, краю мій ясний,
Вітчизну й матір ми не вибираєм! 

Учитель: Звертаючись до історичного минулого української нації, осмислюючи його духовні цінності, ми бачимо кращі риси наших предків: патріотизм, волелюбність, повага до своєї нації. Але чи легко бути патріотом? Чи вважаєте ви себе патріотами своєї держави? (Слайд 10)

     Учитель. А зараз я зачитаю слова відомих людей про любов до Батьківщини, патріотизм та єдність народу. А як ви розумієте ці афоризми?
Афоризми
Люблять батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя. (Сенека)
Забудеш рідний край — твоє всохне коріння. (П. Тичина)
Вітчизна — це не хтось і десь, Я — теж Вітчизна. (І. Світличний)
Українському народу не потрібно співчуття – потрібні патріоти. Потрібен ти! (І. Олійник)
 Вчитель: Має Україна народні символи. Це верба, калина, вишитий рушник. (Народні символи є показані на столі)
 
Народна мудрість говорить: «Без верби і калини нема України.»

VI. Робота в групах

Учитель: Щоб зрозуміти Україну треба побачити її красу, відчути велич її історії, доторкнутись до її культури, звичаїв і традицій, познайомитись з її щедрими, трудолюбивими людьми, які люблять свою країну усім серцем. Як казав В’ячеслав Липинський: «Без традиції нема культури, без культури нема нації». І сьогодні у нас буде чудова нагода позмагатися і пригадати що ми вже знаємо про рідну неньку Україну. (Слайд 11)
Завдання:
1. Розказати вірш українського поета
2. Назвати прізвище та ім’я людини на фото (Слайд 12-19)
3. Заспівати українську пісню
4. Назвати визначне місце на фото (Слайд 20-28)
5. Продовжити прислів’я (Слайд 29-31)
1) Вченому світ, а невченому…..тьма
2) Гарно того вчити, хто хоче….. все знати.
3) Голова не на те, щоб тільки …кашкета носити.
4) Книга вчить як на …… світі жить.
5) Людей питай, а свій розум …. май.
6) Добрий початок, половина ….. діла.
7\ Маленька праця краща за велике …… безділля.
8) Бджола мала, а й та …… працює.
9) Вік живи – вік … учись.


Учитель: Зараз наша держава переживає тяжкі часи і кожен намагається допомогти, внести свій вклад у майбутнє. Ми пам’ятаємо наших героїв, які цієї зими боролися проти несправедливості, стояли на смерть за незалежність нашої держави. «Небесна сотня» називають їх, низький їм уклін. Ми серцем і душею з тими, хто й ці дні боронить нашу свободу на сході України, пам’ятаємо тих хто віддав своє життя задля нашого щасливого майбутнього. Давайте хвилиною мовчання вшануємо їхню пам’ять… (хвилина мовчання)  (Слайд 32)

VIII. Інтерактивна вправа «З теплом у серці» (Побажання Україні)
  (Пісня нехай квітує Україна)

Учитель: Дуже хочеться щоб в нашій країні панував мир…. А що б побажали ви?
Здавна в Україні дівчата й хлопці плели вінки. Давайте й ми сплетемо вінок і заквітчаємо свою Україну!
На дошці висить коло, в центрі якого карта України.
На ваших столах є квіточки, візміть їх, виходячи до дошки, прикріпіть квіточку і скажіть побажання для своєї Батьківщини…
Діти виходять до дошки, по черзі прикріплюють квіти і говорять побажання.
Як гарно уквітчалась наша земля, нехай ваші мрії, побажання стануть реальністю. Я переконана, що кожен із вас виросте справжнім патріотом, а можливо стане ще й  гордістю держави!
Але чогось не вистачає віночку України. Чого саме? (роздуми учнів)
Стрічечки. Стрічечка завжди була супутником віночка і що довшою вона була, то вважалося краще. Люди казали: «Як славна стрічечка, той життя як річечка».
Давайте й ми прикріпимо стрічки.
Хлопчик і дівчинка прикріплюють жовту і блакитну стрічки
Хай цей вінок буде, вінком єднання нашої держави,  наших мрій, бажань!


IX. Підсумок (Слайд 33)
Учитель: Пам’ятайте, діти, ви – майбутнє України. То ж своїми знаннями, працею, здобутками примножуйте її культуру, своїми досягненнями славте її. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте свій народ і його мелодійну мову. Шануйте себе і свою гідність, і шановані будете іншими. (Слайд 43)
 Звучить пісня Петриненка «Україно»
ЄДИНА УКРАЇНА
Нехай ніхто не половинить,
Твоїх земель не розтина,
Бо ти єдина, Україно,
Бо ти на всіх у нас одна.
Одна від Заходу й до Сходу,
Володарка земель і вод –
Ніхто не ділить хай народу,
Бо не поділиться народ.
Нехай ніхто не половинить,
Твоїх земель не розтина,
Бо ти єдина, Україно,
Бо ти на світі в нас одна.
(Дмитро Чередниченко)
_________________________________________________________




Комментариев нет:

Отправить комментарий